Historik

Första Skeppsrådet redan 1936

Jakobstads sjöscouters 50- års jubileum i mars 1982 inspirerade gamla sjöscouter till att återuppväcka Skeppsrådet. Vid tidpunkten hade sjöscoutkåren en rekordstor medlemsstyrka, 197 medlemmar.
Skeppsrådet inledde samtidigt verksamhet som sedan dess fortgått oavbrutet med arbetskvällar varje vecka vid scouthusen Böckelmans, Lovart och Korken vid Hamngatan i Jakobstad.

Arbetet omfattade under 1980-talet upprustning av nyförvärvade arbetsbåten Bamsen och forskning för kårens historikarbete. Talkona övergick i mitten av 1990-talet till upprustning av de två 1700-tals hus om kåren köpte av staden 1995.
Kostnaderna för en mångårig grundrenovering beräknades 1996 kosta 330 000 mk(55 000 euro). Våren 2008 hade husen slukat 28 000 €, huvudsakligen i material och köpta specialarbeten.

Med i många båtbeslut
Redan 1936 bildades det första Skeppsrådet, som forum för gamla scouter som av olika orsaker inte kunde ha bestående längre uppdrag i friskaran, som kåren då kallades.

Skeppsrådet träffades då och då och dyker under hela förkrigstiden upp som rådgivare eller deltar aktivt i jobb inom olika projekt.
Också de äldre ledarna i friskaran satt med i skeppsrådet och bidrog med råd och hjälp.

År 1938 fick skeppsrådet en viktig roll i planeringen av den nya båt, ”Korsaren II”, som kåren sjösatte den 7 juli 1939. Legendariska konstruktören Alfons Qvarnström ritade den nya koster som alltjämt betecknas som kårhistoriens vackraste båt. Den ersatte smäckra skärgårdskryssaren ”Korsaren” (1935-38), som hade havererat i juli 1938.

Skeppsrådet var under 1940- och 1950-talen aktivt särskilt vid försäljning eller nyanskaffning av båtar. Under efterkrigsåren hade kåren dominerande unga medlemmar och ”Korsaren II” var då otymplig för patrullseglingar. Båten såldes därför 1948 och för pengarna lät man 1949 bygga långedragsjollarna ”Jim” och ”Jej” som passade bättre för övningsseglatser i hemvattnen. ”Jim” kvarstod till 1954, ”Jej” (senare ”Jim og Jej”) till 1959.

Vid kårens 20-års jubileum 1952 beslöt dåvarande skeppsråd att igen köpa en långfärdsbåt. Det blev ett hembygge, ”Korsaren III” från Österhankmo. Båten seglades hem i september 1953. Gamla sjöscouter medverkade vid anskaffningen också med en stor soaré, ”Alida Isabella”, som under två föreställningar gick för fulla hus.

Jungmän, mammor, pappor, Seagirls
Under 1960- och 1970-talen fanns inte egentligt skeppsråd, men från slutet av 1950-talet jungmansavdelningar för sjöscouter i äldre tonår. Under flera år verkade också en mammapatrull samt en grupp pappor bl.a. för att skapa ekonomi för en ny båt, ”Korsaren IV”, som planerades 1959-60. Också nu ritade Alfons Qvarnström den nya drömbåten, men slutligen avblåstes planerna.

Drömmen ersattes av tre nya båtar, tvåmastade allmogeseglarna ”Oden” 1961 och ”Thor” 1962. Samtidigt ombyggdes 1962 motorbåten ”Hildegard”, en laxkutter från Skaftung och blev under fem år kårens populära flaggskepp. 1965-68 förverkligades det nya flaggskeppet ”Ellinor” som kvarstod i flottan till 1981.

1968 tillkom också flickscoutavdelning, Seagirls för flickor i övre tonår.

Nytt, fristående Skeppsråd
Det nya skeppsråd som bildades 1982 blev en fristående avdelning i kåren med nära kontakt till kårstyrelsen, bl.a. vid båtanskaffningar eller fastighetsköp.

Skeppsrådet ville aktivera tidigare sjöscouter i generationerna ända från 1932. Det samlade under 1980-talet ca 50 sådana tidigare sjöscouter.

Skeppsrådet har vanligen drivit fram projekt som sedan förverkligats i kårens namn. Det var bl.a. fallet vid anskaffningen av kompletterande kårutrymme i s.k. Böckelmanska gården 1982, köpet och rustningen av arbetsbåten Bamsen 1983-84 och köpet av scouthusen Korken och Lovart 1995.
Bamsen återfinns alltjämt i sjöscoutflottan. Den köptes vid ett skrotningsvarv i Nådendal. Båten, som hade tillhört utrustningen på fartyget m/s Amra, är en gammal livräddningsbåt i aluminium, registrerad för 45 personer. I Jakobstad har arbetsbåten och dess maskin renoverats flera gånger.

Rekordmånga medlemmar
Tack vare årliga medlemsbrev, med informerande text och bilder av talkoframstegen, har medlemsstyrkan varit ganska stabil. Sedan mitten av 1990-talet har den ytterligare vuxit i talkon och ekonomiskt stöd för scouthusen. Vid ingången av år 2008 hade Skeppsrådet 74 medlemmar vilket är tangerat rekord.

Till fortlöpande veckotalkon för närvarande under tisdagskvällar har skeppsrådet samlat 5-10 aktiva. Övriga medlemmar har haft stor betydelse för den ekonomi som har finansierat talkobyggena. Medlemsavgiften har de senaste åren varit 20 euro. I scouthusen har årligen investerats 2000- 3000 €, i mars 2008 sammantaget ca 28 000 euro.
(Av Ansjo Kaj Sandelin)

FOTNOT:
Texter om Skeppsrådet återfinns utförligare i”Vågspel”, kårhistoriken för åren 1932-92 Skeppsrådet återfinns bl.a. på sidorna 23, 42, 81, 85, 88 och 90
Båtregister för 20 båtar under åren 1932-1991 hittar man på sidan 160. En uppdatering av registret är under arbete. En uppdatering skall också göras av förteckningen över sjöscoutkårens kårchefer

Annonser

2 thoughts on “Historik”

  1. Hans Sandelin skriver:

    Ny skepnad, bra början gossar Tjali och Bo. Vi får återkomma mede mera material. Hasse

  2. cay sandelin skriver:

    bra, kela i klyvarbandi hälsar ansjo

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s